Wilma-nättjänstens tillgänglighet
I detta utlåtande beskriver vi hur webbplatsen uppfyller kraven som lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ställer, brister i webbplatsen tillgänglighet samt hur du kan ge respons.
Visma Aquila Oy står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra webbtjänster. Vi beaktar tillgängligheten vid utvecklingen av digitala tjänster. I vårt planerings- och utvecklingsarbete beaktar vi fortgående de digitala tjänsternas tillgänglighet.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Största delen av webbplatsen uppfyller A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier (WCAG-kriterierna 2.1) som nämns i lagen. Brister i tillgänglighet som förekommer på webbplatsen är beskrivna nedan.
Noterade du brister i tillgängligheten?
Vi strävar till att fortgående förbättra webbplatsens tillgänglighet. Meddela oss, om du upptäcker brister som inte nämns i detta utlåtande. Vi gör vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar. Du kan kontakta oss på adressen saavutettavuus(at)visma.com.
Tillsyn
Regionförvaltningsverket i Södra Finland är den myndighet som övervakar att lagens tillgänglighetskrav följs i Finland. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller om du inte alls har fått något svar inom två veckor, kan du kontakta Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På deras hemsidor finns det information om hur man kan lämna in ett klagomål samt om hur ärendet handläggs.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet(a)rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är inte än till alla delar förenlig med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Innehåll eller funktioner, som inte är tillgängliga:
- Nättjänsten innehåller en del oklara länktexter. (WCAG 2.4.4)
- Texten i tjänsten innehåller ställen, där användaren instrueras att söka ett visst objekt i ett visst håll (t.ex. vänster). (WCAG 1.3.3)
- Nättjänsten innehåller färgkombinationer, som inte uppfyller kontrastkraven. (WCAG 1.4.3)
- Användaren har svårt att lokalisera sig själv i tjänsten, eftersom användaren inte får information om t.ex. en öppen flik. Flikarna är dessutom inte verkställda som flikar, utan länkar, vilket kan förvirra användaren. (WCAG 4.1.2)
- Nättjänsten innehåller onämnda knappar. (WCAG 4.1.2)
- Tjänsten har inte en logisk läsordning, eftersom det finns innehåll på båda sidorna av huvudrubriken. Dessutom rör sig pekaren ibland ologiskt. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
- Blanketterna är inte tillgängligt verkställda (de är i tabeller) och deras textfält är inte grupperade under rubrikerna. En del blankettfält saknar namnlappar och information om att de är obligatoriska. Blanketternas rutor med ytterligare anvisningar går inte att läsa med tekniska hjälpmedel. (WCAG 1.3.1, WCAG 3.3.2)
- Alla sidrubriker är inte deskriptiva. (WCAG 2.4.2)
- Nättjänsten innehåller tabeller, som inte är tillgängligt verkställda så, att cellerna läses i en logisk ordning och endast en gång. (WCAG 1.3.1)
- En del blanketter i nättjänsten har tangentbordsfällor. Alla element är inte alls tillgängliga med tangentbord (t.ex. blanketternas rutor med ytterligare anvisningar, som är gömda bakom frågetecken). (WCAG 2.1.1, WCAG 2.1.2)
- Tekniska hjälpmedel får inte respons om en del val (t.ex. godkännande av ett evenemang, markering av ett meddelande som oläst). (WCAG 4.1.3)
Vi har för avsikt att åtgärda alla uppräknade tillgänglighetsproblem under 2024.
Hur har vi testat webbplatsen?
Utlåtandet grundar sig på en bedömning av en tredje part om huruvida webbplatsen uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Webbplatsen är publicerad 2001.
Detta utlåtande har upprättats 23.9.2020.
Detta utlåtande uppdaterades senast 15.11.2021.
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019
Tillgänglighetskrav-webbsidor
Wilma-mobilapplikationens tillgänglighet
I detta utlåtande beskriver vi hur Wilma-mobilapplikationen uppfyller kraven som lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ställer, brister i applikationens tillgänglighet samt hur du kan ge respons.
Visma Aquila Oy står bakom den här applikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten vid utvecklingen av digitala tjänster. I vårt planerings- och utvecklingsarbete beaktar vi fortgående de digitala tjänsternas tillgänglighet.
Hur tillgänglig är mobilapplikationen?
Största delen av applikationen uppfyller A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier (WCAG-kriterierna 2.1) som nämns i lagen. Brister i tillgänglighet som förekommer i applikationen är beskrivna nedan.
Noterade du brister i tillgängligheten?
Vi strävar till att fortgående förbättra mobilapplikationens tillgänglighet. Meddela oss, om du upptäcker brister som inte nämns i detta utlåtande. Vi gör vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar. Du kan kontakta oss på adressen saavutettavuus(at)visma.com.
Tillsyn
Regionförvaltningsverket i Södra Finland är den myndighet som övervakar att lagens tillgänglighetskrav följs i Finland. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller om du inte alls har fått något svar inom två veckor, kan du kontakta Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På deras hemsidor finns det information om hur man kan lämna in ett klagomål samt om hur ärendet handläggs.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet(a)rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000
Teknisk information om mobilapplikationens tillgänglighet
Den här mobilapplikationen är inte än till alla delar förenlig med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Innehåll eller funktioner, som inte är tillgängliga
- Mobilapplikationen innehåller färger, som inte uppfyller kontrastkraven fullständigt. (WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11)
- Det går inte att röra sig logiskt framåt eller bakåt i mobilapplikationen genom att svepa. (WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3)
- I mobilapplikationen måste man rulla fram ny information med fingret. Detta är inte möjligt för användare som använder tekniska hjälpmedel. (WCAG 2.5.1)
- Applikationen innehåller onämnda knappar. (WCAG 4.1.2)
- Applikationen förmedlar felaktig information till tekniska hjälpmedel (t.ex. objektet är valt, fastän det inte är det). I en del ställen får man inte respons om val. (WCAG 4.1.3, WCAG 4.1.2)
- En del blankettfält saknar namnlappar och i en del ställen läses de fel. (WCAG 3.3.2)
- Applikationen har ställen, där all information läses på en rad utan pauser. (WCAG 1.3.2)
Vi har för avsikt att åtgärda alla uppräknade tillgänglighetsproblem under 2024.
Hur har vi testat mobilapplikationen?
Utlåtandet grundar sig på en bedömning av en tredje part om huruvida mobilapplikationen uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Mobilapplikationen är publicerad 2017.
Detta utlåtande har upprättats 23.9.2020.
Detta utlåtande uppdaterades senast 9.10.2020.
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019
Tillgänglighetskrav-webbsidor
Tillgänglighet i Wilma Links
Det här dokumentet beskriver hur webbtjänsten Wilma Links uppfyller lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss.
Webbtjänsten levereras av Visma Aquila Oy. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. I vår utveckling av den digitala servicen iakttar vi därför olika tillgänglighetsaspekter.
Vi är medvetna om att delar av tjänsten inte ännu uppfyller kraven på tillgänglighet.
Hur tillgänglig är tjänsten?
Webbtjänsten uppfyller inte de lagenliga tillgänglighetskraven på nivåerna A och AA (WCAG 2.1). En närmare beskrivning av de brister som förekommer i tjänsten finns längre ner på sidan.
Ge respons om tillgängligheten
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten i Wilma. Om du upptäcker problem som inte återges på den här sidan, vänligen rapportera dem till kontaktpersonen för din kommun eller läroanstalt. Kommunerna ansvarar för tillgängligheten i tjänsterna.
Tillsyn över tillgängligheten
Regionförvaltningsverket i Södra Finland ansvarar för tillgänglighetstillsynen. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns instruktioner för anmälan och information om hur ärendet behandlas.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet@rfv.fi
telefonnummer växeln 0295 016 000
Tekniska detaljer om tillgänglighet
Delar av webbtjänsten är inte ännu tillgängliga.
Följande innehåll eller egenskaper är bristfälliga:
- Visuella element och diagram saknar alternativa texter. (WCAG 1.1.1)
- Rubriknivåerna är inte korrekta. Rubrikerna på webbplatsen är enbart av nivå 4. (WCAG 1.3.2)
- Vissa funktioner på sidan kan inte nås via tangentbordet. (WCAG 2.1.1 & WCAG 2.1.2).
- Skärmläsaren går igenom delar som inte behöver vara tillgängliga för användaren. (WCAG 2.4.3)
- Navigation sker endast via menybalken, och det finns ingen alternativ navigeringsmetod. (WCAG 2.4.5)
- Vissa rubriker beskriver inte betydelsen i det åtföljande innehållet. (WCAG 2.4.6)
- Vid navigering på tangentbordet saknas den visuella markeringen i vissa element. (WCAG 2.4.7)
- Vissa knappar fungerar inte som de ska. (WCAG 2.5.1)
- Webbtjänsten innehåller språkmarkeringar, men de är inte helt korrekta. Detta kan orsaka avvikelser i uttalet hos skärmläsaren. (WCAG 3.1.2)
- Fel i webbtjänsten identifieras men användaren ges inga förslag vid felhanteringen. (WCAG 3.3.1, 3.3.3)
- Vissa knappar saknar namn, roll eller värde. (WCAG 4.1.2)
- Vid vissa val som användaren gör förekommer ingen återkoppling om status. (WCAG 4.1.3)
Vi har för avsikt att åtgärda de ovannämnda bristerna inom loppet av 2024.
Hur har vi testat tillgängligheten?
Utlåtandet grundar sig på en bedömning av en tredje part om huruvida tjänsten uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Webbtjänsten utkom år 2023.
Detta utlåtande har upprättats 18.1.2023.
Utlåtandet uppdaterades senast 18.1.2023.
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019
Tillgänglighetskrav-webbsidor