Tilaa opetusalan uutiskirje 👉

Integritetspolicy

Uppdaterad: 20.6.2024

Visma Aquila Oy erbjuder kunder inom både den offentliga och den privata sektorn populära programvaruprodukter. En av dessa är Wilma, som används inom sektorn för pedagogik, undervisning och utbildning. Wilma är den populäraste plattformen för utbildning och lärande i Finland ‒ en digital lösning för behoven under hela utbildningsvägen från förskolan till andra stadiet. Med Wilma kan läroanstalterna sköta administrationen, göra bedömningar samt hantera kommunikationen och informationsflödet mellan hemmet och skolan.

Visma Aquila Oy fungerar som personuppgiftsansvarig i fråga om de personuppgifter som delas till oss av våra kunder eller av potentiella kunders representanter, inklusive besökare på våra webbplatser, prenumeranter på vårt nyhetsbrev och deltagare i de evenemang vi anordnar, men även i fråga om de personuppgifter som vi samlar in automatiskt i samband med besök på våra webbplatser eller på andra sätt i övriga sammanhang, t.ex. vid kontakt med vår kundservice.

Som personuppgiftsansvarig är vi ytterst ansvariga för vår behandling av personuppgifter. Förtroende är en väsentlig del av integritetsskyddet och dataskyddet, och skyddandet av din integritet samt dina personuppgifter är av yttersta vikt för oss. Vi samlar därför in dina personuppgifter bara i den omfattning som krävs för att kunna erbjuda dig en förstklassig kundupplevelse. Vi iakttar alltid den gällande lagstiftningen om behandling av personuppgifter, inklusive EU:s allmänna dataskyddsförordning (“GDPR”) 2016/679 och den kompletterande nationella dataskyddslagen (1050/2018), samt i tillämpliga fall lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014).

En av våra webbplatser är Wilma-webbplatsen på https://www.wilma.fi/. Observera att alla våra webbplatser kan innehålla länkar till tredje parters webbplatser eller innehåll som tillhandahålls av tredje part, och att vissa innehåll på våra webbplatser, t.ex. WilmaCast, är tjänster som tillhandahålls av tredje parter, i likhet med andra medier via vilka du kan interagera med oss, såsom sociala medier. Sådana länkar till tredje parters webbplatser eller innehåll, samt vår närvaro i tjänster som tillhandahålls av tredje parter, innebär inte att vi är kopplade till dessa tredje parter eller att vi har kontroll över dessa tredje parter, och vi är härmed inte, inom ramen för tillämplig lagstiftning, ansvariga för dessa tredje parters innehåll eller tjänster, ej heller för dataskyddsnivån i dessa eller för tredje parters handlingar i fråga om behandlingen av personuppgifter.

I denna integritetspolicy beskriver vi den behandling som vi genomför i egenskap av personuppgiftsansvarig. När vi behandlar personuppgifter agerar vi dock även i rollen som personuppgiftsbiträde då vi tillhandahåller våra produkter och tjänster till våra kunder. Som personuppgiftsbiträde behandlar vi till exempel personuppgifter för Wilma-användare på uppdrag av vår kund under kundens Wilma-avtal, och i detta fall är det kunden som är part i Wilma-avtalet som är personuppgiftsansvarig. I egenskap av Wilma-leverantör använder vi oss även av underbiträden, vilka du kan läsa mer om i Vismas Trust Centre på https://www.visma.com/trust-centre-products/wilma. Om du vill ha ytterligare information om behandlingen av dina personuppgifter i Wilma, ber vi dig vända dig till den personuppgiftsansvariga, det vill säga till kommunen eller till den tjänsteleverantör som har gett dig tillgång till Wilma.

Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter

Visma Aquila Oy (2644028-2)
Keskuskatu 3 A, 00100 Helsinki
privacy.aq (at) visma.com

 

Varför behandlar vi personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter enbart i de syften som beskrivs i denna integritetspolicy och för andra ändamål som du har informerats om vid insamlingen av dina personuppgifter, och enbart i den omfattning som behandlingen av personuppgifter är nödvändig avseende det syfte som återges i närmare detalj i samband med insamlingen i respektive situation.

Vi behandlar personuppgifter främst för de ändamål som möjliggör att våra kunder kan använda våra produkter och för att säkerställa en förstklassig kundupplevelse. Således behandlar vi personuppgifter speciellt i de syften och enligt de grunder som återges nedan.

  • Kundrelationshantering, i syfte att ingå, genomföra och eventuellt senare ändra ett avtal mellan oss och den organisation du representerar, samt sköta och utveckla kundrelationen, hantera kommunikationen inom kundrelationen, t.ex. tillhandahålla kundservice, sända meddelanden och annat innehåll relaterat till kundrelationen eller till våra produkter, samt att svara på förfrågningar från befintliga kunders representanter via olika kanaler. Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse att driva vår verksamhet (enligt artikel 6.1 f i GDPR), samt din relation till den organisation med vilken vi har ingått en kundrelation om användningen av våra produkter.
 
  • Fakturering och annan hantering av fakturor och betalningar i enlighet med vårt berättigade intresse att driva vår verksamhet (enligt artikel 6.1 f i GDPR), samt baserat på din relation till den organisationen med vilken vi har ingått en kundrelation om användningen av våra produkter.
 
  • Ordnande av evenemang, såsom seminarier eller utbildningar, baserat på vårt berättigade intresse (enligt artikel 6.1 f i GDPR) att behandla personuppgifter för syften som gäller utförandet av evenemanget. Om du i samband med deltagande lämnar uppgifter som faller under särskilda kategorier av personuppgifter, såsom uppgifter om allergier eller specialdieter som kan avslöja ditt hälsotillstånd, är grunden för behandlingen ditt uttryckliga samtycke (enligt artikel 9.2 a i GDPR).
 
  • Marknadsföring till våra befintliga eller potentiella kunder, till exempel för att kunna tillhandahålla aktuell information om våra produkter eller nya funktioner i dem, samt informera om andra aktuella ärenden som vi tror kan intressera mottagaren av kommunikationen. Den rättsliga grunden för behandling i marknadsföringssyfte är vårt berättigade intresse (enligt artikel 6.1 f i GDPR) att särskilt främja försäljningen av våra produkter och tjänster samt öka synligheten för dem och vårt företag. Grunden för behandling av personuppgifter kan också vara ditt samtycke (enligt artikel 6.1 a i GDPR), till exempel om du prenumererar på Wilmas nyhetsbrev eller nyhetsbrevet för utbildningssektorn, eller om marknadsföringen baseras på data insamlad via cookies på våra webbplatser och du har gett ditt samtycke till användningen av marknadsföringscookies. Om du tillhandahåller oss information som tillhör särskilda kategorier av personuppgifter, såsom information om allergier eller specialdieter som kan avslöja information relaterad till din hälsa, är grunden för behandlingen ditt uttryckliga samtycke (enligt artikel 9.2 a i GDPR).
    • Om du har godkänt marknadsföringscookies på våra webbplatser, kan vi behandla dina personuppgifter för att erbjuda dig lämpligt marknadsföringsinnehåll baserat på dina preferenser på sociala medieplattformar, via e-post, på webbplatser eller i våra tjänster. Denna behandling kallas profilering och syftar till att tillhandahålla skräddarsydd marknadsföring, förbättra din användarupplevelse i våra tjänster och på våra webbplatser samt att tillhandahålla produkter som motsvarar våra kunders preferenser. Vi har även möjlighet att kombinera denna information med information om den kundrelation vi kan ha med den organisation du representerar. Om du vill veta mer om användningen av cookies på vår Wilma-webbplats, vänligen läs de ytterligare uppgifterna om användningen av cookies på adressen https://www.wilma.fi/sv/cookies/.
 
  • Produktutveckling: Vi utvecklar Wilma baserat på intervjuer med Wilma-användare samt den respons som vi samlar in från användarna. Insamling av uppgifter för produktutvecklingsändamål kan ske anonymt eller med identifiering. I de fall personuppgifter behandlas, baseras behandlingen av personuppgifter i dessa sammanhang på användarens samtycke (GDPR artikel 6.1 a).
    • Wilma användarpanel: Vi utvecklar Wilma baserat på intervjuer med en användarpanel. Användarpanelen består av Wilma-användare som under intervjuerna lämnar information om produktens funktion och användarnas behov för att vi ska kunna förbättra produkten.
    • Användarrespons: Vi utvecklar också Wilma baserat på den respons vi samlar in från användarna. Respons kan samlas in till exempel via ett responsverktyg integrerat i Wilma eller via responsformuläret på vår Wilma-webbplats.
 
  • Försäljning: Främjandet av försäljningen av våra tjänster och produkter, antingen på vårt eget initiativ eller på initiativ av en representant för en potentiell kund, är baserat på vårt berättigade intresse att främja vår verksamhet (GDPR artikel 6.1 f). Vi genomför även merförsäljning till befintliga kunders representanter, också här baserat på vårt berättigade intresse att främja vår verksamhet (GDPR artikel 6.1 f).
 
  • Efterlevnad av förpliktelser enligt tillämplig lagstiftning, såsom förpliktelser relaterade till beskattning och myndighetsutövning, utifrån t.ex. skatte- eller bokföringslagstiftning eller annan tvingande lagstiftning. Då är grunden för behandling bestämmelsen i den tillämpliga lagen (GDPR artikel 6.1 c).
 
  • Säkerställande av avtalsenlighet och missbrukskontroll: Att säkerställa och övervaka efterlevnaden av avtalet mellan oss och den organisation du representerar samt att utreda misstänkta fall av missbruk, där behandlingen utgår från vårt berättigade intresse att bedriva vår verksamhet och skydda dess legitima intressen (GDPR artikel 6.1 f).
 
  • Möjliggörande av användning av våra webbplatser: När du besöker våra webbplatser kan vi behandla dina personuppgifter för att erbjuda dig möjligheten att använda vår webbplats och dess funktioner samt för att säkerställa webbplatsens datasäkerhet, funktionalitet och stabilitet, inbegripet behandling för att till exempel upptäcka eventuellt missbruk och attacker som försämrar säkerheten på vår webbplats. Grunden för behandling är vårt berättigade intresse (GDPR artikel 6.1 f), som utgörs av de användningsändamål som nämns ovan. Insamling och vidare behandling av dina personuppgifter på vår webbplats sker i huvudsak via automatik, såsom cookies och liknande teknologier. Om du vill veta mer om användningen av cookies på vår Wilma-webbplats, vänligen läs den ytterligare informationen om användningen av cookies på adressen https://www.wilma.fi/sv/cookies/.
 
  • Berättigat intresse rörande vår övriga affärsverksamhet: Vi kan även behandla dina personuppgifter för vissa andra berättigade intressen relaterade till vår verksamhet, t.ex. i syfte att utveckla och förbättra kvaliteten, funktionaliteten och användarupplevelsen av våra produkter, tjänster och webbsidor; för att säkerställa och förbättra informationssäkerheten eller säkerheten i våra lokaler och nätverk; för att skydda vår egendom; för att förebygga missbruk eller undersöka misstänkta fall av missbruk eller för andra liknande berättigade ändamål. Behandlingen av personuppgifter är baserad på vårt berättigade intresse (GDPR artikel 6.1 f) och det berättigade intresset i fråga utgörs av de nämnda ändamålen som relaterar till vår verksamhet.
 

Behandlingen av personuppgifter på det sätt som beskrivs i denna integritetspolicy (hanteringen av kundrelationen och kommunikationen relaterad till den) baserar sig i fråga om vissa användarändamål på avtalet som ingåtts mellan den organisation du representerar och oss, avseende leveransen och användningen av våra produkter. I dessa sammanhang kan underlåtenhet att tillhandahålla personuppgifter hindra oss från att uppfylla våra avtalsenliga eller andra förpliktelser eller åtaganden gentemot den organisation du representerar, vilket kan leda till att vår affärsrelation upphör.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Kundrelationshantering

Grundläggande uppgifter (kundrepresentantens för- och efternamn, titel eller roll, organisationens namn); kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer, mobilnummer), språk, faktureringsuppgifter, kommunikationsrelaterade uppgifter, uppgifter om deltagande i evenemang, allergier, marknadsföringssamtycke, användarnamn och andra åtkomstrelaterade uppgifter, såsom huvudanvändarstatus, eventuell uppgift om rätt att underteckna.

Fakturering

Grundläggande uppgifter (för- och efternamn); kontaktuppgifter (e-postadress, postadress).

Ordnande av evenemang

Grundläggande uppgifter (deltagarens för- och efternamn, roll, arbetsplats); kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer, mobilnummer), uppgift om deltagande, allergier, marknadsföringssamtycke.

Marknadsföring

Användare av funktionerna på våra webbplatser (t.ex. formulär, tidsbokning för demo, chat): Grundläggande uppgifter (för- och efternamn, titel eller roll, organisationens namn); kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer); evenemangsspecifika fält (t.ex. om dieter), övriga uppgifter som användaren kan lämna i fritextfält på formulär; marknadsföringssamtycke.
Personer som prenumererar på nyhetsbrev, deltar i utlottningar eller laddar ner innehåll: Grundläggande uppgifter (för- och efternamn), kontaktuppgifter (e-postadress).

Produktutveckling

Wilma användarpanelen: Grundläggande uppgifter (användarens namn och roll); kontaktuppgifter (e-postadress och stad eller läroanstalt), uppgifter om användningen av Wilma, respons, önskemål och övriga uppgifter som användaren lämnar gällande Wilma.

Användarrespons: Grundläggande uppgifter (användarens namn, organisation eller läroanstalt, roll); kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress), eventuella övriga personuppgifter som användaren lämnar i responsen.

Försäljning

Grundläggande uppgifter (kundrepresentantens för- och efternamn, i vissa fall titel); kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer och arbetsplatsens adress), åtkomstrelaterade uppgifter om t.ex. huvudanvändarstatus, eventuell uppgift om rätt att underteckna.

Efterlevnad av förpliktelser enligt tillämplig lagstiftning

Grundläggande uppgifter (kundrepresentantens för- och efternamn, titel eller roll, organisationens namn); kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer, mobilnummer), faktureringsuppgifter, användarnamn eller enbart en del av dessa uppgifter.

Säkerställande av avtalsenlighet och missbrukskontroll

Grundläggande uppgifter (kundrepresentantens för- och efternamn, titel eller roll, organisationens namn); kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer, mobilnummer), faktureringsuppgifter, användarnamn eller enbart en del av dessa uppgifter.

Möjliggörande av användning av våra webbplatser

Se information om cookies och om vilka uppgifter som samlas in med hjälp av cookies på Wilma-webbplatsen https://www.wilma.fi/sv/cookies/

Berättigat intresse rörande vår övriga affärsverksamhet

Grundläggande uppgifter (kundrepresentantens för- och efternamn, titel eller roll, organisationens namn); kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer, mobilnummer), språk, faktureringsuppgifter, kommunikationsrelaterade uppgifter, uppgifter om deltagande i evenemang, marknadsföringssamtycke, användarnamn eller enbart en del av dessa uppgifter.

Hur samlar vi in ​​personuppgifter?

Vi samlar in personuppgifter huvudsakligen direkt från dig, till exempel när du kommunicerar med oss via telefon eller e-post, besöker våra webbplatser, ifyller order- eller kontaktformulär på webben, möter våra representanter på avtalade möten, på evenemang vi anordnar eller på andra platser, samt när du tillhandahåller oss dokument. I vissa fall erhåller vi dina personuppgifter från andra representanter i den organisation du representerar, till exempel när en kontaktpersons kontaktinformation blir inaktuell eller till exempel då en tidigare kontaktperson vanligtvis meddelar oss kontaktuppgifterna till den nya kontaktpersonen. I situationer där kontaktuppgifterna har blivit inaktuella och vi saknar nya uppgifter kan vi också inhämta informationen från kundens webbplats. I vissa fall får vi dina personuppgifter från ett partnerföretag, via vilket din organisation har köpt våra produkter eller tjänster.

När du besöker vår webbplats använder vi cookies och andra liknande teknologiska hjälpmedel för att samla in personuppgifter. Om du vill veta mer om användningen av cookies på våra webbplatser, vänligen läs informationen på https://www.wilma.fi/sv/cookies/.

I vissa fall kan vi också samla in personuppgifter från andra källor. Dessa källor kan vara till exempel marknadsföringspartners, offentliga källor eller tjänster som tillhandahålls av tredje parter, såsom informationstjänsterna Asiakastieto och Vainu.

Hur delas dina personuppgifter?

Vi kan överföra personuppgifter till tredje parter på det sätt som beskrivs nedan.

När vi överför personuppgifter till en tjänsteleverantör eller annan part som behandlar personuppgifter på våra vägnar, dvs. till personuppgiftsbiträden, har vi bland annat genom avtalsarrangemang säkerställt att dessa tjänsteleverantörer eller andra parter behandlar personuppgifterna i enlighet med våra instruktioner och endast för de syften som anges i denna integritetspolicy. Behandlingen som utförs av personuppgiftsbiträden innefattar bland annat tillhandahållande av informationssystem och andra IT- och mjukvarutjänster.

Vi kan lämna ut personuppgifter inom ramen för tillämplig lagstiftning, till exempel till myndigheter, externa rådgivare eller andra tredje parter på det sätt som anges nedan:

  • Användarforum: Om du gör ett inlägg, lämnar en kommentar eller utför liknande åtgärder på våra användarforum eller ett forum på någon av våra webbplatser där man kan göra offentliga inlägg, kan denna information läsas och användas av andra som har åtkomst till dessa forum. Vi ansvarar inte för någon av den information du lämnar på sådana forum eller webbplatser, ej heller för tredje parters agerande utifrån denna information.
  • Affärspartners och tjänsteleverantörer: Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra partners och tjänsteleverantörer i det fall det förefaller legitimt ur ett affärsperspektiv och efterlever tillämplig dataskyddslagstiftning. Om den avtalsenliga tjänsten mellan oss och den organisation du representerar levereras av vår partner, tillhandahåller vi dem med den information som krävs för att leverera tjänsten, främst kontaktuppgifter till kontaktpersoner. Vi kan även utlämna personuppgifter till marknadsföringspartners i marknadsföringssyfte, för riktad annonsering och riktad onlinemarknadsföring t.ex. till personer som har reagerat på våra kampanjer för ökad varumärkesmedvetenhet på sociala medieplattformar. Vi kan också utlämna personuppgifter till exempelvis en indrivningsbyrå för indrivningsändamål, eller till andra tjänsteleverantörer eller partners, men bara i den mån utförandet av deras uppgifter kräver behandling av överförda personuppgifter. Mottagarna kan agera som oberoende personuppgiftsansvariga eller som gemensamt personuppgiftsansvariga med oss.
  • Myndigheter: Polismyndigheten och andra myndigheter kan begära tillgång till personuppgifter av oss. I sådana fall lämnar vi ut uppgifter endast om det finns en lagstadgad skyldighet, en domstolsorder eller ett motsvarande tvingande åliggande. Vi kan också lämna ut personuppgifter om utlämnandet är nödvändigt för att framställa juridiska anspråk eller försvara oss mot sådana i ett domstolsförfarande eller i ett administrativt förfarande.
  • Ombildning: Vid en fusion, affärstransaktion eller annat företagsarrangemang överför vi personuppgifter till köparen när arrangemanget är bekräftat. Vi kan också utlämna begränsade mängder personuppgifter till potentiella köpare och deras representanter i samband med förberedelser för transaktionen, i enlighet med tillämplig lagstiftning.

 

Vissa av våra tjänsteleverantörer som tar emot personuppgifter från oss är belägna eller kan lagra personuppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, och detta kan vid behov innebära överföring av personuppgifter utanför EU- eller EES-området. I sådana fall säkerställer vi en adekvat skyddsnivå för de personuppgifter vi överför och tillämpar vid behov ytterligare skyddsåtgärder för att säkra skyddet av personuppgifterna. Vanligtvis baseras överföringen av personuppgifter på de standardavtalsklausuler som godkänts av EU-kommissionen, vilka du kan läsa mer om i EU:s juridiska informationstjänst här: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021D0914. Om du vill ha mer detaljerad information om överföring av dina personuppgifter utanför EU- eller EES-området och de skyddsåtgärder som tillämpas vid varje tillfälle, vänligen kontakta oss via de kontaktkanaler som anges ovan i denna integritetspolicy.

Hur länge lagras dina personuppgifter?

Vi lagrar dina personuppgifter endast så länge som krävs för att uppfylla syftet med behandlingen, i enlighet med tillämplig lagstiftning. När uppgifterna inte längre behövs raderar vi dem i våra system eller anonymiserar dem så att de inte går att återkalla.

Den tid vi lagrar våra kundrepresentanters personuppgifter är i sista hand bunden till varaktigheten av kundrelationen mellan oss och den organisation du representerar, varefter personuppgifterna raderas enligt de bevarandeprinciper vi har definierat. Vi kan dock fortsätta lagra personuppgifter även efter den definierade bevarandetiden, i den omfattning uppgifterna är nödvändiga för exempelvis skydd av våra rättigheter.

Våra kundrepresentanters personuppgifter lagras generellt i minst två kalenderår efter avslutat avtal med kunden. Om en kunds kontaktperson ändras, raderar vi den tidigare kontaktpersonens information från våra system inom rimlig tid efter personbytet. Personuppgifter kan dock också bevaras längre om bevarandet är motiverat på grund av en ändamålsenlig förbindelse mellan oss och den registrerade, till exempel för marknadsföringsändamål då den registrerade inte har nekat till behandlingen.

Själva avtalsdokumenten, som också kan innehålla personuppgifter, bevaras minst 10 år efter det kalenderår under vilket avtalet upphörde. Detta gäller också all kommunikation som är en del av avtalet eller klargör avtalets innehåll. Dessutom bevaras personuppgifter som har bokförts som en del av bokföringsmaterialet, såsom fakturor, minst 10 år efter det kalenderår under vilket räkenskapsperioden upphörde.

Kundrelationshantering

Den allmänna minimilagringstiden av personuppgifter för våra kunders representanter är två kalenderår efter avslutandet av avtalet med kunden. Själva avtalsdokumenten, som också kan innehålla personuppgifter, bevaras i minst 10 år efter det kalenderår då avtalet avslutades.

Fakturering

Fakturor och motsvarande information om fakturakundernas uppgifter bevaras i faktureringssystemet och fakturaarkivet i sex år, varefter uppgifterna tas bort enligt vår arkiveringsprocess.

Ordnande av evenemang

Personuppgifter som samlats in och lagrats vid evenemang, inklusive uppgifter om deltagare, leads eller potentiella kunder, raderas senast 24 månader efter den senaste registrerade aktiviteten.

Marknadsföring

Personuppgifter som lagrats för marknadsföringsändamål raderas senast 24 månader efter den senaste registrerade aktiviteten.

Produktutveckling

Wilma användarpanel: Om användaren ger sitt samtycke till endast en interaktion, raderas personuppgifterna direkt efter den interaktionen. Om användaren ger sitt samtycke till upprepade interaktioner bevaras personuppgifterna ett år i taget. Efter varje år tillfrågas användaren om sin vilja att vara en del av användarpanelen. Om användaren avböjer raderas personuppgifterna. Om användaren inte svarar tillfrågas hen igen, och om inget svar fås raderas personuppgifterna.

Användarrespons: Personuppgifter som samlats in via responsformuläret på Wilma-webbplatsen bevaras i 24 månader.

Försäljning

Efter ingåendet av ett avtal tas personuppgifterna bort från försäljningsteamets informationssystem. Uppgifterna om kundrelationen, inklusive uppgifterna om kundens kontaktperson, överförs då till kundrelationen där de ovan nämnda lagringstiderna som rör kundrelationen tillämpas.

Om interaktionen med den registrerade i samband med försäljning inte omedelbart leder till ett avtalsingående, bevaras den registrerades personuppgifter i försäljningsteamets informationssystem i 24 månader för möjliga framtida kontakter.

Efterlevnad av förpliktelser enligt tillämplig lagstiftning

I enlighet med kraven i tillämplig lagstiftning.

Säkerställande av avtalsenlighet och missbrukskontroll

Den allmänna minimilagringstiden av personuppgifter för våra kunders representanter är två kalenderår efter avslutandet av avtalet med kunden. Själva avtalsdokumenten, som också kan innehålla personuppgifter, bevaras i minst 10 år efter det kalenderår då avtalet avslutades.

Möjliggörande av användning av våra webbplatser

Se information om användningen av cookies och de uppgifter som samlas in via cookies på Wilma-webbplatsen på adressen https://www.wilma.fi/cookies/

Dina rättigheter

Som registrerad har du många rättigheter i relation till vår behandling av dina personuppgifter. Nedan följer en sammanfattning av de rättigheter du kan åberopa samt vilka begränsningar som gäller för dessa. Du har följande rättigheter:

  • Rätt till tillgång. Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi behandlar avseende dig samt försäkra dig om att vi hanterar uppgifterna i enlighet med tillämplig lagstiftning.
  • Rätt till rättelse. Du har rätt att begära att vi korrigerar felaktiga personuppgifter som rör dig. Om du har ett användarkonto hos oss för en webbplats, produkt eller tjänst, kan du vanligtvis korrigera uppgifterna på egen hand i tjänsten eller på webbplatsen, under ”mitt konto”, ”min profil” eller motsvarande avdelning.
  • Rätt till radering. Du kan begära att vi raderar uppgifter om dig när det inte längre finns tillämpliga förutsättningar för uppgiftsbehandlingen.
  • Rätt att göra invändningar. Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter på grundval av berättigat intresse (vårt eller tredje parts) eller av skäl som hänför sig till din specifika situation. Du har också när som helst rätt att invända när behandling av dina personuppgifter avser direkt marknadsföring.
  • Rätt till begränsning av behandling. Du kan be oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter t.ex. fram till att du har försäkrat dig om uppgifternas eller behandlingsgrundernas riktighet.
  • Rätt till dataportabilitet. Du kan be oss att överföra dina personuppgifter mellan olika system då behandlingen av personuppgifter sker baserat på samtycke.
  • Rätt att återkalla samtycke. Då behandlingen av personuppgifter utgår enbart från ditt samtycke kan du när som helst ta tillbaka ditt samtycke. Att återkalla ett samtycke påverkar dock inte lagligheten i den behandling av personuppgifter som har utförts på grundval av samtycke före det återkallades.
  • Rätt till opt-out för marknadskommunikation, Du har rätt till opt-out att ta emot marknadsföringsmaterial från oss och vara föremål för profilering. Du kan göra detta på följande sätt:
    • Genom att följa instruktioner för opt-out i marknadskommunikationen
    • Ändra preferenser i ditt konto för vår produkt eller tjänst
    • Kontakta oss via privacy.aq (at) visma.com

Du kan också alltid opt-in/out för cookies på en specifik webbsida, via vår cookie-banner. Mer information om användningen av cookies på vår Wilma-webbplats finns i vår cookiepolicy på adressen https://www.wilma.fi/cookies/. Notera att även om du väljer opt-out för att ta emot marknadskommunikation, kan du fortfarande få administrativ information från oss, såsom orderbekräftelser och notifieringar som är nödvändiga för att hantera ditt konto eller de tjänster vi erbjuder din organisation.

Vänligen notera att en del av de ovannämnda rättigheterna gäller enbart vid vissa behandlingsgrunder för personuppgifter och att det kan förekomma andra begränsningar till rättigheterna. I sådana fall kommer vi att förse dig med detaljerad information om tillämpligt undantag eller begränsning och hjälpa dig att utöva dina rättigheter i största möjliga utsträckning, i enlighet med tillämplig lagstiftning. Du kan läsa mer om de registrerades rättigheter i olika situationer på dataombudsmannens webbplats på adressen https://tietosuoja.fi/sv/vilka-rattigheter-har-den-registrerade-i-olika-situationer.

Vänligen kontakta oss per e-post på privacy.aq (at) visma.com för att inkomma med begäran enligt de ovan nämna rättigheterna eller använd dig av rättigheterna som återges i denna integritetspolicy.

Du har rätt att göra en anmälan till dataskyddsmyndigheten om behandlingen av dina personuppgifter. I Finland kan anmälan inlämnas till dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/anmalan-till-dataombudsmannen.

Avslutningsvis

Vi uppmuntrar till att granska denna integritetspolicy regelbundet. Om vi gör betydande ändringar till denna policy som väsentligt förändrar vår praxis kring integritet, kan vi också meddela dig om ändringarna på annat sätt, t.ex. genom att skicka e-post eller lägga upp ett meddelande på vår webbplats och/eller på våra sociala medieplattformar innan ändringarna träder i kraft.

Vi uppskattar din åsikt. Om du har kommentarer eller frågor om vår integritetspolicy, andra frågor om integritet eller angående en möjlig personuppgiftsincident, vänligen kontakta oss på adressen privacy.aq (at) visma.com. Vi hanterar ditt meddelande konfidentiellt. Vår representant kontaktar dig för att lösa eventuella frågor eller problem samt för att beskriva de alternativ som finns för att åtgärda dessa. Vi strävar efter att kommentarer och frågor blir lösta på ett korrekt och lämpligt sätt.

wilma logo vaalea

    Hittar du inte rätt Wilma?

    Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex.  Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad.

    När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.

    Etkö löydä oikeaa Wilmaa?

    Voit hakea omaa Wilmaa paikkakunnan tai oppilaitoksen nimellä. Esimerkiksi Helsingin peruskoulun Wilma-lisenssin omistaa Helsingin kaupunki.
    Kun löydät oman Wilmasi, valitse siirry kirjautumiseen ja kirjaudu sisään.

    wilma logo vaalea