Tilaa opetusalan uutiskirje 👉

Tieto lisää oppimista

Opettaja Minna Suorsa on kehittänyt oman menetelmänsä oppimisanalytiikkaan. Hän seuraa oppilaiden osaamista Excel-tiedoston avulla. Tietojärjestelmistä saatava oikeanlainen tieto voisi monella tapaa helpottaa opettajien työtä.
Tieto lisää oppimista, Oppimisanalytiikka

Opettajat tarvitsisivat lisää tietoa oppijoista opetustyönsä tueksi. Tämä selviää Wilman viime keväänä tekemästä opettajakyselystä. Opettajia auttaisi työssään muun muassa tieto siitä, miten kukin oppija oppii parhaiten tai mikä on oppijan kasvatus- ja oppimishistoria.

”Tulokset eivät yllätä. Näin arvioisin kollegoiden vastaavan ja näin vastaisin myös itse”, sanoo luokanopettaja Minna Suorsa.

Suorsa työskentelee Myllypuron peruskoulussa luokanopettajana.

”Kasvatushistoriaa on tällä hetkellä vaikea siirtää eteenpäin. Jos oppilas vaihtaa koulua, ei ole mitään väylää välittää historiatietoa. Uuden opettajan olisi tärkeää tietää vaikkapa siitä, jos oppilaalla on ollut paljon poissaoloja, syystä riippumatta. Se kertoo, että oppimishistoriassa on aukkoja,” Suorsa selventää.

”Opettajaa auttaisi myös tieto vaikkapa siitä, onko suvussa esiintynyt oppimisen haasteita. Silloin opettaja voisi ottaa asian huomioon ja kiinnittää huomiota tukea tarvitseviin lapsiin. Vanhemmat eivät aina hoksaa kertoa asiasta.”

Oppimisanalytiikkaa Excelin avulla

Joihinkin tarpeisiin löytyy toki luovia ratkaisuja. Tällä hetkellä järjestelmät eivät tarjoa esimerkiksi tietoa siitä, millaiset opetusmetodit toimivat kullekin oppilaalle.

”Itse olen ratkaissut sen niin, että käytän luokassa mahdollisimman monipuolisia menetelmiä. Kyllä se oppi jollakin niistä tarttuu!” Suorsa nauraa.

Oppimisanalytiikkaan Suorsa on kehittänyt oman järjestelmänsä. Hän seuraa oppilaiden tuloksia viemällä ne isoon Excel-tiedostoon.

”Kirjaan arvosanat ja muita tietoja, kuten tarvitseeko oppilas jossain asiassa tukea. Tarkistan vaikkapa sanelun niin, että merkitsen Exceliin värikoodeilla, miten hyvin oppilas suoriutui. Pystyn vuoden aikana katsomaan oppilaan riviä ja näen kokonaisuuden. Jos siinä on paljon punaista, tiedän, että oppimisen tukea pitää muuttaa.”

Lukukauden lopussa arvioiden tekeminen on todella helppoa. Pystyn tarkistamaan Excelistä, miten koko vuosi oli mennyt. Se antaa luotettavampaa tietoa kuin näppituntuma – itsellä ainakin on tapana ajatella oppilaan osaamisesta ehkä hieman liian positiivisesti. Keräämäni tieto antaa realistisemman kuvan.”

Suorsa olisi kiinnostunut kokeilemaan valmista digitaalista työkalua, jos sellainen olisi tarjolla oppimisanalytiikkaan.

”Ehdottomasti. Koulu myös hankkii ne työkalut, jotka on hyväksi havaittu ja joille on tarvetta. Mutta on paljon sellaisia asioita, joista ei edes osaa ajatella, että tämä voisi hoitaa toisin. Sitten kun siihen onkin työkalu, hoksaa, miten paljon nopeammin asiat hoituvat sen avulla.”

>> Lue lisää oppimisanalytiikasta tiedolla kasvattamisen tukena.

Paperien pyörittelystä opettajan ammattiosaamiseen

Moni opettaja tekee työtään täydellä sydämellä ja haluaa tehdä parhaansa saadakseen lapset oppimaan ja kurottamaan kohti omaa parasta osaamistaan. Työssä olisi tärkeää voida keskittyä siihen olennaiseen: lasten opettamiseen ja kasvattamiseen.

Miten ohjelmistoilla voisi mahdollistaa keskittymisen opettajan tärkeimpään työhön? Suorsan mieleen tulee tiedonsiirto päiväkodeista kouluun, joka Myllypuron koulussa tehdään pitkälti manuaalisesti.

”Kouluumme tulee paljon lapsia ympäröivistä päiväkodeista, ja päiväkodit toimittavat näistä lapsista meille pyydetyt tiedot. Varhaiskasvatuksen puolella on tehty iso työ lapsen kasvatusta suunnitellessa, mutta he joutuvat printtaamaan nämä tiedot jokaisesta lapsesta. Päiväkoti toimittaa paperiniput rehtorille, joka organisoi ne eteenpäin opettajille. Minä puolestaan kirjaan tiedot uudelleen käsin Wilmaan. Olisihan se kätevää, jos päiväkoti olisi samassa tietojärjestelmässä!

>> Lue miten Wilma mahdollistaa digitaalisen koulupolun aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

Suorsa kokee, että opettajan työ on yhteiskunnallisesti merkittävää, koska siinä voi vaikuttaa konkreettisesti tuleviin sukupolviin. Arjen tasolla Suorsaa motivoi lasten oppiminen.

”Olen opettanut nyt pienempiä oppilaita ja on mahtavaa, kun oppilas hoksaa, miten jokin asia toimii. Kyse voi olla niin lukemisesta kuin kaveritaidoistakin. Se on palkitsevinta tässä työssä.”

Wilma

wilma logo vaalea

    Hittar du inte rätt Wilma?

    Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex.  Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad.

    När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.

    Etkö löydä oikeaa Wilmaa?

    Voit hakea omaa Wilmaa paikkakunnan tai oppilaitoksen nimellä. Esimerkiksi Helsingin peruskoulun Wilma-lisenssin omistaa Helsingin kaupunki.
    Kun löydät oman Wilmasi, valitse siirry kirjautumiseen ja kirjaudu sisään.

    wilma logo vaalea