Wilma-koulujärjestelmää ylläpitävä Visma Enterprise teetti laajan käyttäjätutkimuksen Wilman kahden miljoonan käyttäjän keskuudessa. Vastauksia saatiin yli 65 000 ja niistä piirtyy kuva sekä suomalaisen koulujärjestelmän sisäisestä että kodin ja koulun välisestä viestinnästä; mitä se on nykyisellään ja millaisia toiveita siihen kohdistuu. Käyttäjätutkimukseen vastasivat niin oppilaat, opetushenkilöstö, huoltajat kuin koulujen hallinnon edustajat.
Wilma on merkittävässä roolissa kodin ja koulun välisessä viestinnässä
Wilman kautta lähetetään arkisia muistutuksia, sovitaan yhteisistä asioista ja kerrotaan koulun arjesta. Wilma-viesti on myös lähes aina ensimmäinen tapa ottaa yhteyttä liittyen huoleen oppilaasta. Koronan myötä Wilman merkitys massaviestien välineenä on korostunut.
Kokonaiskuva on, että Wilma-viestinnän sävy on lopulta varsin positiivista. Noin 41 prosenttia kaikista vastaajista koki viestinnän olevan neutraalia ja 30 prosenttia piti sitä sävyltään myönteisenä. Enimmäkseen kielteisenä sen koki vain 2 prosenttia vastaajista. Tämä on linjassa Wilman käytöstä tehdyn tutkimuksen kanssa. Vielä joitakin vuosia sitten Wilman kautta kulkevaa viestintää kritisointiin varsin negatiiviseksi, mutta tämä ei kyselyn mukaan pidä paikkaansa.
Huoltajista yli 70 prosenttia oli sitä mieltä, että koulun ja kodin välinen viestintä toteutuu hyvin tai erittäin hyvin. Vain vajaat 2 prosenttia oli sitä mieltä, että viestintä toteutuu erittäin huonosti.
Missä halutaan keskustella?
Wilma on vakiinnuttanut paikkansa koulumaailman viestinnässä ja reilusti yli puolet (65 %) ilmoitti olevansa tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen Wilmaan. Siihen kuitenkin toivotaan monia parannuksia. Erityisesti Wilmaa paljon ja monipuolisimmin käyttävät opetushenkilöstö ja hallinto kaipasivat uudistuksia.
Visma Enterprise onkin sitoutunut kehittämään Wilmaa käyttäjiä aktiivisesti kuunnellen, ja monenlaisia uudistuksia on luvassa lähiaikoina.