Wilman Asiakaspäivää vietettiin tänä vuonna marraskuussa Tampereen Sokos Hotel Tornissa. Wilma toimii suomalaisen oppimisen sydämessä ja missiomme on tehdä yhdessä opetusmaailman arjesta yhä helpompaa ja tehokkaampaa, vapauttamalla aikaa tärkeisiin asioihin. Sujuva ja saumaton arki Wilman kanssa -teemainen Asiakaspäivä kokosi yhteen yli 200 Wilma-pääkäyttäjää ja asiakasta eri puolilta Suomea. Tästä blogista voit lukea tiivistävän koosteen tapahtuman puheenvuoroista ja aiheista.
Toimitusjohtaja Jukka Holm ja palvelujohtaja Janne Lumme toivottivat osallistujat tervetulleeksi Asiakaspäivään terveisillään ohjelmistoteknologian ja Wilman maailmasta, yhdessä päivän juontajan, kasvujohtaja Miia Eskelinen-Fingerroosin kanssa. Keskustelussa nousivat esiin muun muassa toimialaa muuttanut hyvinvointialueuudistus, sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen osana opetusta ja koulutusta.
Yhteisellä matkalla kohti opetuksen digitalisaatiota ja tulevaisuutta
Opetushallituksen Digitalisaatio-yksikön kehittämispäällikkö Merja Väistö kertoi kumppanipuheenvuorossaan OPH:n ajankohtaisia terveisiä: Digikompassiin pohjautuvissa kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjauksissa 2027 visioidaan Suomen olevan maailman johtava kestävän digitalisaation kehittäjä ja hyödyntäjä kasvatuksessa, opetuksessa ja koulutuksessa vuonna 2027. Merja avasi myös varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen ja vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyötä, sekä digitalisaation kolmea keskeistä tavoitetta, jotka ovat:
- Digitalisaatio tukee yhdenvertaisia mahdollisuuksia laadukkaaseen oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen.
- Digitaaliset ratkaisut muodostavat laadukkaan ja yhteentoimivan digitaalisen toimintaympäristön, joka tukee yhteistyötä toimijoiden välillä.
- Digitalisaatio tukee tietoperustaista kehittämistä.
10 tapaa sujuvoittaa arkea Wilman avulla -puheenvuorossa Wilman tuotejohtaja Hanna-Mari Kinnunen ja tuotepäällikkö Joakim Pesola jakoivat käytännöllisiä oppeja Wilman täysipainoisen hyödyntämisen tueksi aina viestinnästä Primuksen ja mobiilisovelluksen käyttövinkkeihin. Tässä muutama poiminta arjen vinkeistä:
- Hyödynnä Viesti Wilmalla viisaasti -opas viestinnän tukena.
- Kouluissa kurssipalautteen kerääminen on tärkeä väline opetuksen parantamisessa ja opiskelijoiden tarpeiden ymmärtämisessä. Wilmasta löytyvät automaattiset opetusryhmiin sidotut kyselyt kurssipalautteen keräämiseen.
- Oppilaitoksen työjärjestyksen tulisi olla aina saatavilla, jotta oppijat, opettajat ja muu kouluyhteisö voivat helposti tarkistaa koulun tapahtumat ja aikataulut. Apuna voi hyödyntää esimerkiksi Wilman mobiilisovelluksen viikkonäkymää, jossa myös offline-tila on mahdollinen.
- Muista myös kätevät pikanäppäinkomennot.
Iltapäivän asiakaspuheenvuorossa projektikoordinaattori Konsta Kivistö, ICT-suunnittelija Waltteri Reunamäki ja erityisasiantuntija Teemu Heino kertoivat, kuinka Porin kaupunki hyödyntää oppilashallintojärjestelmän dataa oppimisen ja hyvinvoinnin tukena lukiokoulutuksessa. Oppimisanalytiikan avulla tiedosta on mahdollista muodostaa kokonaiskuvia, jotka toimivat erilaisten analyysien tukena sekä auttavat ohjaamaan toimintaa lapsen etua ajatellen.
Wilman teknologia-tuoteomistaja Tapio Martimo avasi Wilman tulevaa AWS-siirtymää (Amazon Web Services). Osana kehitystyötä tulemme siirtämään Wilma-ympäristöt AWS:n palvelimille, jotka sijaitsevat EU/ETA-alueella. Siirrolla tavoittelemme toimintavarmuutta ja skaalautuvuutta. Siirto tukee myös Wilman mikropalveluarkkitehtuuria ja tuo tuotekehitykselle modernin alustan, joka mahdollistaa uusien toiminnallisuuksien kehityksen nopeasti ja tietoturvallisesti.
Koulutusastekohtaisessa ohjelmassa syvennyttiin ajankohtaisiin ja toivottuihin aiheisiin
Päivän aikana järjestettiin myös toivottua, ajankohtaisiin aiheisiin ja käytännön kysymyksiin pureutuvaa ohjelmaa koulutusastekohtaisten keskustelupaneelien ja työpajojen muodossa. Mukana oli Wilma-tiimiläisten lisäksi asiantuntijoita Opetushallituksesta sekä KouluKunnossa-hankkeesta keskustelemassa ja vastaamassa osallistujien lähettämiin ennakkokysymyksiin.
Perusopetuksen ja lukioiden ohjelmassa olivat Koski-paneeli sekä tiedolla johtaminen opetuksen kehittämisen työkaluna. Perusopetuksessa keskityttiin myös erityisesti vuosiluokkasiirtoihin ja lukio-opetuksen osalta lomakkeisiin. Ammatillisen puolen asiakkaat osallistuivat paneeliin KOSKI- ja eHOKS-tiedonsiirroista, sekä kuulivat Wilman käyttövinkkejä koulutuskumppaniltamme Focusing EL:n Eero Lehdeltä. Varhaiskasvatuspuolella taas käytiin läpi digitaalista oppipolkua varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, sekä pääkäyttäjäpalvelun hyötyjä.
“Päivästä tuli työhön paljon nostetta.”
- osallistujan palaute
Kiitos kaikille osallistujille – ensi vuonna nähdään taas Wilman Asiakaspäivässä!
Seuraavaksi tapaat Wilma-tiimiläisiä tammikuussa Educa-messuilla.