Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointiosioita on lähiaikoina uudistettu ja seuraavaksi 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin uudet kriteerit otetaan käyttöön kaikissa oppiaineissa 1.8.2023. Uusilla arviointikriteereillä pyritään yhdenmukaistamaan ja helpottamaan opettajien arviointityötä. Tarve arviointien uudistamiselle on noussut esiin niin kentältä kuin tutkimusten perusteella.
Tavoitteena sujuvampi ja yksinkertaisempi arviointiarki
Opetusmaailmassa muutoksia tapahtuu vauhdilla ja digitalisaatio muuttaa myös opettajan työtä. Uusien teknologioiden käyttö vaatii uudenlaista osaamista ja uuden tiedon nopeaa omaksumista. Myös OPSin mukaisen opetuksen suunnittelu tuo mukanaan lisätyötä opettajan arkeen. Käytännössä arviointiosion päivitykset tarkoittavat kunnissa paljon uutta tietoa luokanopettajien omaksuttavaksi – lähes 200 sivua uuden OPS:n mukaisia tavoitteita ja kriteerejä.
Ohjeistuksissa ja opetusarjessa korostuu aiempaa enemmän arvioinnin monimuotoisuus – kirjattavan tietomäärän lisääntyessä oppijoille syntyy yksilöllinen kehityspolkunsa. Muutoksen vastapainoksi opettajan tukena ovat työkalut, joiden avulla arjen olennaisista palveluista ja teknologioista muodostuu monimuotoisuutta tukeva kokonaisuus.
Työkalut arviointien helpottamiseen
Wilman ja arvioinnin alusta Qridin yhteistyö helpottaa opettajien arviointi- ja suunnittelutyötä tuomalla tarvittavat työkalut saumattomasti osaksi Wilman ekosysteemiä. Samalla opettajan aikaa säästyy tärkeämpään.
Qridi on yhdessä opettajien kanssa kehitetty ohjelmistopalvelu, joka on alunperin luotu helpottamaan formatiivisen arvioinnin toteuttamista monipuolisilla tavoilla. Palvelussa oppija pääsee osallistumaan oppimisprosessinsa kaikkiin vaiheisiin muun muassa oppimispäiväkirjan sekä omien tavoitteiden asettamisen ja niiden edistymisen seurannan kautta.
Elokuussa 2023 julkaistava arviointitietojen synkronointi Qridin ja Wilman välillä helpottaa kaiken arvioinnin tuomista yhteen paikkaan. Jatkossa opettajan on mahdollista toteuttaa myös oppijan summatiivinen arviointi Qridissä niin, että annettu arvosana näkyy automaattisesti Wilmassa.
Formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin sijaitseminen yhdessä ekosysteemissä tuo mukanaan useita etuja:
- Opettajien työkuorma arvioinneissa kevenee.
- Arviointeja voidaan toteuttaa entistä yhdenvertaisemmin.
- Pedagoginen tiedolla johtaminen mahdollistuu.
Käytännössä lukuvuosiarviointia tehdessä opettajan on mahdollista hyödyntää Qridin palvelussa kunkin oppiaineen vuosiluokkaistettuja tavoitteita ja kriteerejä. Hyödyntämällä painoarvoja opettaja saa suosituksen arvosanasta, jonka voi viedä suoraan Wilmaan.
Qridi on käytettävissä Wilman ekosysteemissä jo nyt kertakirjautumisella ja tutun Qridi-papukaijan löytääkin opetusmaailman palveluja yhteen kokoavalta Wilma Links -alustalta.