Wilman digitaalisen työpöydän Wilma Linksin kehitys on merkittävä askel Wilman tulevaisuuden luomiseen opetusalan suunnannäyttäjänä. Uudistuksen avulla luomme yhä parempia valmiuksia tuoda uusia palveluita tehokkaammin asiakkaidemme hyödynnettäväksi.
Olemme saaneet tälle kehitysmatkalle mukaan myös ammattitaitoisen kumppanin, digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntijan Haltun. Kumppanin avulla projekti saatiin liikkeelle nopeasti, ja asioita on edistetty hyvässä yhteistyössä.
“Päätöksenteon ketteryys ja ennakkoluulottomuus kuvaavat hyvin yhteistyötämme Visman kanssa. Molemminpuolinen luottamus on yhteistyölle hyvä perusta”, kertoo Haltun perustaja Mikko Sävilahti.
Haltulta olemme oppineet paljon siitä, mitä tällainen työpöytä-ratkaisu ja kertakirjautumisen kehittäminen palveluun tarkoittavat infrastruktuurillisesti. Olemme saaneet myös paljon kokemusosaamista työpöytä-kentältä, jolle me nyt siirrymme uutena toimijana. Haltun ammattitaitoisessa tiimissä jokainen tekijä todella ymmärtää, mitä arvoa työpöytäratkaisut tuovat arkikäyttäjille ja mitä käyttäjät palvelussa tarvitsevat.
“Wilman työpöydän kehittäminen on täydellinen esimerkki siitä, kun Suomen pienen edu-kentän toimijat yhdistävät voimansa lisäarvon tuottamiseen loppukäyttäjille, vastakkainasettelun sijaan”, kuvailee yhteistyötä Wilman koululiiketoiminnan johtaja Teemu Lehtonen.
Miksi kehitämme Wilma-työpöytää?
Wilma-työpöydän tavoitteena on tasa-arvoistaa kuntien tilannetta opetusalalla, tuomalla kaikille kunnille yhtäläiset mahdollisuudet ottaa käyttöön arkea helpottava työpöytäratkaisu. Lisäksi haluamme tuoda opetusalalle mahdollisimman helpon ja intuitiivisen käyttöliittymän, joka palvelee jokaista käyttäjää arjessa:
- Opetustilanteissa opettajalla ja oppijalla ei kulu ylimääräistä aikaa digitaalisten ratkaisujen käytön selvittelyyn. Wilman opettajakyselyn mukaan 82% opettajista kokee työssä tarvittavien linkkien ja digitaalisten työkalujen löytymisen yhdestä paikasta helpottavan omaa työtään. Työpöydän kautta kaikki olennainen on saatavilla – niin helposti kuin mahdollista.
- Pääkäyttäjän arki helpottuu, kun tärkeät palvelut ja työkalut löytyvät yhdestä paikasta.
Haltun visiona on pitkään ollut opettaa pieni oppija käyttämään Internetiä. Wilma Linksin avulla viemme tätä tavoitetta yhdessä eteenpäin, tekemällä Internetin ja tietotekniikan käytöstä kaikille niin helppoa kuin mahdollista.
Työpöytä-ajattelun ja Wilman laajenevan ekosysteemin kautta voimme tarjota alustan koko Suomen opetusteknologia-alan toimijoille olla enemmän ja paremmin näkyvillä. Luomme väyliä sille, että Wilman kautta on mahdollista saavuttaa koko Suomen opetuskenttä – rakennamme siis mahdollisuuksia muille alan toimijoille.
Asiakaslähtöisyys ohjaa vahvasti työpöydän kehittämistä
Projekti lähti liikkeelle syksyllä 2021
Vismalla on kehitetty Wilman digitaalisa työpöytää aktiivisesti syksystä 2021 lähtien. Meille on alusta asti ollut selvää, että haluamme pitää käyttäjät ja asiakkaat vahvasti mukana kehittämistyössä.
Pyysimme Wilman käyttäjiä mukaan heti suunnitteluvaiheessa, jossa toteutimme haastatteluja, työpajoja sekä prototyyppi-käyttäjätutkimuksia. Tulosten perusteella kehitimme suunnitelmaa eteenpäin, huomioiden asiakkaiden tarpeet ja ideat. Keskeisessä roolissa on ollut myös asiakasviestintä, jota olemme toteuttaneet muun muassa asiakasohjausryhmien, Asiakaspäivän ja webinaarin kautta.
“Kun kehitämme tulevaisuuden palveluita asiakaslähtöisesti, pääsemme tarkastelemaan toimintoja asiakasnäkökulmasta ja voimme korjata mahdolliset haasteet heti alkuvaiheessa”, kertoo Wilma-tiimissä tuoteomistajana toimiva Maria Tamminen.
Kehittämistyön alkuvaiheessa syksyllä 2021 loimme käyttäjätutkimuksen ja suunnittelutyön ohella työpöydän teknistä perustaa, kuten järjestelmään kirjautumista ja navigointia. Wilma Linksin ohjelmistoarkkitehtuuri on suunniteltu toimivaksi myös tietoturvan näkökulmasta ja tarvittavia teknologioita on päivitetty. Huolehdimme myös kumppanin kanssa toimiessa tietoturva-asioista samalla korkealla tasolla kuin Vismalla aina.
Suunnitteluvaiheesta asti olemme kiinnittäneet erityistä huomiota myös palvelun helppokäyttöisyyteen ja saavutettavuuteen. Visuaalisesti digitaalinen työpöytä noudattaa Wilman uutta brändi-ilmettä.
Keväällä 2022 käynnistyivät ensimmäiset asiakaspilotoinnit
Tänä keväänä käynnistimme kolme alkuvaiheen asiakaspilottia, joissa kehitämme tietyn käyttäjäjoukon kanssa tuotetta ja sen käytettävyyttä tarkoitukseensa sopivaksi. Pilotissa ovat mukana asiakkaitamme eri koulutusasteilta ja erikokoisista kunnista sekä organisaatioista.
Olemme myös kehittäneet eteenpäin kirjautumista ja navigointia saamamme käyttäjäpalautteen perusteella, sekä aloittaneet ulkoasun kehittämisen teknisen perustan lisäksi. Alla olevassa kuvassa näet työpöydän tulevan kirjautumissivun, jota pääset tarkastelemaan myös osoitteessa links.wilma.fi. Huomaathan, että Wilma Linksin kirjautuminen ei vielä ole toiminnassa.
Kehitystyö jatkuu pilotointien laajentamisella ja vuoden 2023 julkaisulla
Syksylle 2022 on suunnitteilla asiakaspilotoinnin laajentaminen useampiin asiakkaisiin. Syksyn pilottiasiakkaiden haku on tällä hetkellä käynnissä. Jos kuntanne tai organisaationne on kiinnostunut olemaan mukana pilotointivaiheessa, voitte ottaa yhteyttä tuoteomistaja Maria Tammiseen (maria.tamminen@visma.com) ja kysyä lisää.
Wilma Links julkaistaan kaikille vuoden 2023 Educa-messuilla.
Tulevaisuudessa tavoitteena myös työpöytä-ajattelun laajentaminen
Wilman digitaalinen työpöytä on monella tapaa kehityksen ensimmäinen askel, sillä se toimii jatkossa porttina moniin muihin palvelun laajennuksiin, kuten esimerkiksi sähköisten oppimateriaalien ja opetusohjelmien verkkokauppaan.
Tutkimme myös tarvetta laajentaa työpöytä hallinnon palveluiden puolelle ja hallinnon työntekijöiden käyttöön. Tyypillisesti kuntien hallinnolla ja oppilaitoksilla on käytössään kaksi eri verkkoa ja käyttäjätunnusta, jotka pitävät sisällään eri palvelut. Tulevaisuuden työpöytävisiomme mahdollistaa pääsyn kumpaakin alueeseen kätevästi yhden alustan kautta ja tuo saataville kaikki työkalut, joita käyttäjät tarvitsevat.