Behöver du hjälp med Wilma?
Om du stöter på problem med Wilma är det din lokala utbildningsanordnare som du ska kontakta, d.v.s. skol- eller studiekansliet.
Visma har ingen åtkomst till skolornas och läroanstalternas lokala Wilma-system, utan det är läroanstalterna själva som sköter allt som har att göra med Wilma. Av den här orsaken är det alltid skol- eller studiesekreteraren som hjälper dig i alla ärenden, t.ex. med Wilma-konton och inloggning. Sedan är det utsedda personer bland personalen på läroanstalten som vid behov i sin tur kontaktar Vismas support. Det är nämligen så att funktionerna och egenskaperna i Wilma varierar från en läroanstalt till annan, eftersom läroanstalterna själva avgör vilka egenskaper de vill använda i Wilma.
När det gäller Wilma-appen brukar problemen ofta lösa sig genom att man uppdaterar appen, eller installerar den på nytt från appbutiken.
Se våra instruktioner för svar på de vanligaste frågorna.
Du kan enkelt hitta din Wilma-inloggningsadress med hjälp av sökfunktionen för inloggning i det övre högra hörnet på sajten.
Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex. Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad. När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.
Kontakta kansliet på din skola eller läroanstalt i alla ärenden som gäller Wilma, också vid problem med användarnamn och inloggning.
Anvisningar för kommunerna och läroanstalterna finns på vår instruktionssajt
I vårt kundforum Communityn hittar du användartips, versionsmeddelanden, kontaktuppgifterna till supporten och servicekanalen där du kan lämna in ditt supportärende.
Vismas ansvar
Som systemleverantör ser Visma till att Wilma uppfyller alla krav i dataskyddsförordningen och att personuppgifterna är i skick och hanteras enligt fastställda processer.
Visma behandlar personuppgifter i kundens ställe i enlighet med GDPR, på det sätt och i den omfattning som överenskommits i personuppgiftsbiträdesavtalet (DPA) och i avtalet om tjänsten. Visma har inte åtkomst till personuppgiftena i systemen utan kundens medgivande i exempelvis supportsituationer. Användarsupporten behandlar endast ärenden som inkommer via servicekanalen för de namngivna kontaktpersonerna. Därför ska man alltid kontakta sin egen läroanstalt om man får problem med Wilma.
Vill du ge respons?
Vi uppskattar all respons, för den hjälper oss att vidareutveckla våra tjänster. Använd vårt formulär för att skicka feedback, hälsningar eller förbättringsförslag.