Parikymppinen Wilma elää suurta muodonmuutosta, jossa “sähköisenä reissuvihkona” tunnettu ohjelma kokee todellisen uudelleensyntymisen.
Reissuvihko-termissä ei toki ole mitään vikaa, se vain ei kerro kaikkea. Koulun ja kodin välisen viestinnän lisäksi Wilma nimittäin pitää sisällään valtavan määrän muitakin kouluarkeen liittyviä toimintoja ja taustatietoa. Wilma onkin kokonaisuudessaan kuin jykevä jäävuori, josta vain huippu näkyy koteihin puhelimeen kilahtavina ilmoituksina.
Myös tämän vuoksi Wilmaa voidaan kutsua kouluhallinnon “kolmen koplan” näkyvämmäksi osaksi. Kaksi muuta kovista ovat Primus ja Kurre, Wilmaa kannattelevat jämäkät taustahemmot. Primus varastoi tiedot yli 20 000 kenttään, niin että tieto on muun muassa haettavissa, siirrettävissä, raportoitavissa ja Wilmassa esitettävissä. Kurre taas on opetusryhmien ja työjärjestysten tekijöiden ylin ystävä.
Tulevaisuudessa Wilma on kuitenkin se, joka ottaa opetuksen ja oppimisen palveluita yhä enemmän ja laajemmin omille harteilleen.
Wilma on laaja palvelukokonaisuus, joka mahdollistaa täysin uudenlaiset palvelut
Mitä siis on luvassa? Lyhyesti ja ytimekkäästi: Jäävuoresta lohkotaan pienempiä jääkuutioita. Se tarkoittaa, että pilkomme Wilman pienemmiksi kokonaisuuksiksi ja tuomme koko kattauksen esille sähköiselle tarjottimelle.
Samalla, kun nykyisten toimintojen tarjoilutapa muuttuu, laajenee myös kattaus. Enää Wilma ei ole vain yksi ohjelma monien muiden kirjautumista vaativien koulun järjestelmien joukossa, vaan se on isompi palvelukokonaisuus, joka kokoaa kaikki tarpeelliset työvälineet yhteen.
Mutta miten tähän on päädytty?
- Tiedämme, että kunnat joutuvat ratkomaan monenlaisia opetuksen järjestämiseen liittyviä asioita sekä käyttämään siihen rahaa ja resursseja.
- Tiedämme myös, että opettajilla on harteillaan suuri määrä työtä, eikä kaikki suinkaan tapahdu Wilmassa.
- Tiedämme senkin, että oppijoilla on käytössään lukuisia erilaisia sähköisiä oppimateriaaleja linkkeinä ja vinkkeinä Wilma-viestien seassa.
Ja me tiedämme myös ratkaisun kaikkeen edellä mainittuun.
Uudistuksen perimmäinen tarkoitus on helpottaa kaikkien arkea
Haluamme palvella koulumaailman tarpeita mahdollisimman kattavasti, suoristamalla mutkia ja tuomalla opetukseen ja oppimiseen liittyvät palvelut kaikille kootusti käden ulottuville. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Wilman “yläpuolelle” tulee kokonaan uusi taso, eli uusi sähköinen työpöytä.
Työpöytä ei sisällä vain Wilman nykyisiä perustoimintoja, vaan se tuo tarjolle myös pääkäyttäjien, opettajien ja oppilaiden tarvitsemia työvälineitä ja sovelluksia. Näitä sovelluksia voivat esimerkiksi olla erilaisten kumppanien rakentamat valmiit ratkaisut, jotka liitetään rajapintojen avulla yhteen ja samaan Wilma-kokonaisuuteen.
Hyviä esimerkkejä kumppanien ratkaisuista ovat muun muassa syyskuussa ostettu Dashboard-palvelu (aiemmin School Day Dashboard) sekä yritysoston kautta Dikaios Oy:n verkkokaupparatkaisun tuominen osaksi Wilmaa. Pyörää ei siis ole tarpeen keksiä uudelleen, vaan integraatioalusta mahdollistaa hyväksi havaittujen ja kaikkia hyödyttävien palveluiden tuomisen Wilmaan.
Wilman kehitys vauhdittuu ja ketteröityy
Kun Wilman eri kokonaisuudet pilkotaan pienemmiksi jääkuutioiksi eli mikropalveluiksi, myös kehitystyö helpottuu, mikä näkyy suoraan käyttäjille: pienempiä kokonaisuuksia on ketterämpi kehittää ja ylläpitää, minkä lisäksi kehitystoiveisiin ja päivitystarpeisiin voidaan reagoida entistä helpommin ja nopeammin.
”Yksi keskeisiä kehityskohteita tulevaisuuden Wilmassa on raportoinnin helpottaminen ja datan jatkojalostaminen.”
Konkreettisena esimerkkinä voidaan nostaa jo alkanut Wilman viestintäuudistus. Wilman viestintä toimii nykyisellään kuten ennenkin, mutta taustalla tapahtuu, ja aikanaan uusi viestinnän kokonaisuus tulee olemaan osa suurempaa Wilma-palvelua. Uusi integraatioalusta on myös jo otettu käyttöön ja sitä testataan parhaillaan.
Raportointi helpottuu ja dataa voidaan jatkojalostaa
Yksi keskeisiä kehityskohteita tulevaisuuden Wilmassa on raportoinnin helpottaminen ja datan jatkojalostaminen. Sen sijaan, että kunnissa jouduttaisiin pohtimaan samoja asioita, voimme auttaa tahoja yhteisesti tuomalla Wilmaan kertyvän datan raporttien ja dashboardien avulla kaikkien ulottuville.
Rajapintojen kautta mahdollistetaan myös tiedon jakaminen kunnille edelleen jatkojalostettavaksi tai muuten hyödynnettäväksi. Myös vastikään Wilma-perheeseen hankittua Dashboard-palvelua kehitetään ja jatkossa sieltä saadaan myös esimerkiksi historiatietoa. Dashboardin kautta haluamme tarjota mahdollisuuden myös huoltajille ja oppijoille oppimisen seurantaan.
Lisäksi mobiilisovelluksen kehittäminen jatkuu. Kaiken ohella pidämme huolen siitä, että arki nykyisellään on Wilmassa sujuvaa.
Näin tulevaisuuden Wilma rikkoo rajoja
Kaikki Wilman käyttäjät ohjataan sisään Wilmaan yhdestä pääovesta, josta on “pöytiinohjaus” eteenpäin. Työskennellään sitten varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa tai toisella asteella, käytettävissä on valikoima tarpeellisia toimintoja ja/tai oikoreittejä – niitä, mitä opettamisen, oppimisen ja hallinnon, tai kodin ja koulun välinen yhteistyö vaatii.
- Jatkossa pääkäyttäjä saa yhdellä kirjautumisella Wilman toimintojen lisäksi helpon pääsyn muun muassa tukimateriaaliin, asiakasyhteisöön, palvelukanavalle, raportointiin, materiaalihankintoihin ja sovelluskauppaan.
- Assia käyttävä koulukuraattori pääsee puolestaan käyttämään saumattomasti sekä Wilmaa että Assia ilman eri kirjautumisia.
- Opettajille uudistunut Wilma tarjoaa viestinnän ja tuntimerkintöjen lisäksi muun muassa helpon pääsyn oppimateriaalien verkkokauppaan ja materiaalien jakamiseen suoraan oppijoille.
Wilma on siis jatkossa paljon enemmän kuin mitä sen toiminnot nykyisellään mahdollistavat, ja kattaus on jaettu eri osioihin: Wilman työpöytään, kuntakohtaiseen työpöytään, oppimateriaalien verkkokauppaan ja sovelluskauppaan.
”Kaiken tavoitteena on yksinkertaistaa palveluiden saavuttamista ja koota kaikki yhteen luomalla hyvät puitteet ja siten mahdollistaa se, mitä koulumaailma tänä päivänä tarvitsee.”
Wilma Työpöytä kokoaa kätevästi yhteen paikkaan kertakirjautumisen taakse Wilman ja kumppaneiden palveluita.
Kuntakohtainen työpöytä puolestaan antaa kunnille mahdollisuuden rakentaa itse näkymän, johon voidaan koota esimerkiksi. ajankohtainen tiedotus sekä linkit tarvittaviin kunnassa käytettyihin järjestelmiin.
Oppimateriaalien verkkokauppa avaa helpon pääsyn opetuksessa tarvittavien sähköisten oppimateriaalien hankintaan. Sovelluskaupasta voidaan tuoda käyttöön ns. lisäosia, kuten esimerkiksi Visman tiedotus, opettajille hyödyllistä tietoa ja viimeksi käytetyt pilvitiedostot, noin muutamia mainitaksemme.
Tulevaisuuden Wilma rikkoo rajoja ja tarjoaa käyttäjille monipuolisesti sen, mitä juuri he tarvitsevat. Kaiken tavoitteena on yksinkertaistaa palveluiden saavuttamista – koota kaikki yhteen luomalla hyvät puitteet, sekä mahdollistaa se, mitä koulumaailma tänä päivänä tarvitsee.
Entä miltä näyttää kahden muun koviksen, Primuksen ja Kurren tulevaisuus?
Kavereita ei tietenkään jätetä. Wilman uudistuminen koskee koko koplaa, joten myös tämä kaksikko tulee ajan myötä pala kerrallaan osaksi Wilman entistä kattavampaa palvelukokonaisuutta.
Ja nyt kun olemme päässeet kunnolla vauhtiin, enää ei ole syytä jarrutella. Pitäkää hatuistanne kiinni ja pysykää kuulolla kohti kolmeakymppiä kulkevan Wilman kasvutarinassa!
Katso myös Wilman visio -webinaaritallenne:
Katso tallenne webinaarista, jossa Visman koululiiketoiminnan johtaja Teemu Lehtonen ja palvelujohtaja Janne Lumme esittelevät Wilman visiota.