Tilaa opetusalan uutiskirje 👉

Oppimisen tuen uudistuksen onnistuminen edellyttää standardointia

Standardoitu prosessi mahdollistaa uudistuksen tärkeimmän tavoitteen: opettajat saavat keskittyä opettamiseen ja oppijat oppimiseen.
Oppimisen tuen uudistuksen onnistuminen edellyttää standardointia

Eduskunta päätti 12.12. oppimisen tuen uudistuksesta, joka astuu esi-, perus- ja lukio-opetuksessa voimaan 1.8.2025, sekä ammatillisessa koulutuksessa 1.1.2026. Lakimuutoksen myötä uudistuksen tavoitteissa korostuvat varhainen ja oikea-aikainen tuki, samalla kun prosesseja pyritään keventämään.

Standardoidut ja kevyemmät prosessit varmistavat enemmän aikaa opetukselle

Oppimisen tuen uudistus on tarpeellinen, ja sen tavoite vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa on tärkeä. Koulutusalan ohjelmistokehittäjinä olemme kuitenkin huolissamme uudistuksen käytännön toteutuksesta tällä aikataululla. Jos siinä epäonnistutaan, opettajien kirjaamistyö voi jopa lisääntyä.

Tuen uudistus lisää tarvetta digitaalisille palveluille, jotka tukevat niin prosessien selkeyttämistä kuin merkintöjen tekemistä. Olennaista on, että kaikki toimijat – niin ohjelmistoyritykset, koulut, kunnat, opetushallitus kuin opetus- ja kulttuuriministeriö – muodostavat yhdessä valtakunnallisen standardin tuen dokumentoinnille ja tietojen liikkumiselle eri tahojen välillä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tiedot kirjattaisiin määrällisessä muodossa ilman avoimia tekstikenttiä. Näin tieto liikkuu oppijan mukana eri tietojärjestelmien, oppilaitosten ja oppiasteiden välillä koko oppivelvollisuuden ajan, eivätkä nämä nivelkohdat vaadi ylimääräistä kirjaamistyötä. Vain standardoinnilla estetään se, ettei yli 650 koulutuksen järjestäjää joudu kehittämään omia tapojaan toteuttaa uudistusta.

Wilman kehityksessä tuemme omalta osaltamme yhtenäisten käytäntöjen muodostamista. Asiakaspäivässä järjestimme paneelikeskustelun ja työpajan, jossa käsittelimme aihetta yhdessä Opetushallituksen ja asiakkaidemme kanssa. Esiin nousi selkeä teema: yhteisen asian vieminen eteenpäin tiiviissä yhteistyössä. Olemme myös koonneet aiheen ympärille fokusryhmiä asiakkaista ja eri rooleissa työskentelevistä käyttäjistä. Fokusryhmien yhteisissä tapaamisissa jaetaan tietoa ja ymmärrystä oppimisen tuen prosesseista, sekä haetaan palautetta suunnittelemiimme ja toteuttamiimme ratkaisukonsepteihin.

“Lähestymme aihetta ongelmanratkaisun näkökulmasta, jotta voimme aidosti ymmärtää käyttäjien tarpeita ja löytää parhaat ratkaisut tukemaan asiakkaidemme arkea. Tavoitteenamme on tehdä prosesseista aidosti sujuvampia ja toimivampia kaikille osapuolille vakioinnin kautta. Samalla varmistamme, että lopputulos tukee oppijoiden hyvinvointia ja oppimista parhaalla mahdollisella tavalla”, kertoo tuotejohtaja Hanna-Mari Kinnunen.

Standardoitu prosessi mahdollistaa uudistuksen tärkeimmän tavoitteen, eli sen, että opettajat saavat keskittyä opettamiseen ja oppijat oppimiseen. Kaikkien toimijoiden on edistettävä tätä päämäärää ja standardin muodostumista. Sen on jokainen suomalainen lapsi ansainnut.

Suosittelen tutustumaan myös:

Teemu Lehtonen

wilma logo vaalea

    Hittar du inte rätt Wilma?

    Du kan söka fram relevant Wilma genom att skriva in ortens eller läroanstaltens namn. T.ex.  Wilma-licensen för en lågstadieskola i Helsingfors ägs av Helsingfors stad.

    När du hittat rätt Wilma kan du gå vidare till inloggningen.

    Etkö löydä oikeaa Wilmaa?

    Voit hakea omaa Wilmaa paikkakunnan tai oppilaitoksen nimellä. Esimerkiksi Helsingin peruskoulun Wilma-lisenssin omistaa Helsingin kaupunki.
    Kun löydät oman Wilmasi, valitse siirry kirjautumiseen ja kirjaudu sisään.

    wilma logo vaalea